|
Kryteria oceniania z religii
2019/2020 Sytuacje oceniania 1. Sprawdziany pisemne przeprowadza się po bloku
tematycznym, zapowiadane z dwutygodniowym wyprzedzeniem (wpis informujący do
dziennika). 2. W ocenach cząstkowych dopuszcza się stosowania
„plusów” (+) i „minusów” (–) w dzienniku elektronicznym, do papierowego
wpisuje się pełne stopnie. 3. Przed
rozpoczęciem sprawdzianu uczniowie muszą znać jego punktację, zgodnie z
procentowymi kryteriami punktacji: 31 – 50% – ocena dopuszczająca 51 – 70% – ocena dostateczna 75 – 90% – ocena dobra 91 – 98% – ocena bardzo dobra 99-100%. –
ocena celująca 4. Nauczyciel zapowiada sprawdzian z działu tydzień
wcześniej, ocenia sprawdzian najdalej do dwóch tygodni. Tyle samo uczeń ma na poprawienie oceny, po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem. Odmowa poprawy
skutkuje oceną niedostateczną. 5. Każda zadana praca powinna być sprawdzona przez
nauczyciela, choć nie musi być oceniona. 6. Oceny za zeszyt, zeszyt ćwiczeń, inne formy aktywności
ucznia (liturgia, adoracja, itp) są ocenami wspomagającymi. 7.
Podstawę do wystawienia oceny
stanowią stopnie: 8. Ocena roczna uwzględnia wyniki za pierwszy i drugi
okres. 8. Wypowiedzi w trakcie lekcji, podczas dyskusji,
powtórzenia itp. 9. Praca domowa: krótkoterminowa, długoterminowa,
kontrolowana na bieżąco. 10. Znajomość modlitwy Różańcowej, Koronki do
Miłosierdzia Bożego, Pacierz: ocena ze znajomości podstawowych prawd wiary
zdobywana podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej – jest to materiał klasy 3 szkoły
podstawowej. Nie podwyższają oceny końcowej, ale mogą ją znacznie
obniżyć. 11. Korzystanie z Pisma Świętego, podręcznika i innych
materiałów katechetycznych. 12. Rozwijanie postawy religijnej, tj. modlitwa, osobiste
zaangażowanie w rozwój darów sakramentalnych, udział w niedzielnej Mszy
Świętej, nabożeństwach, np. Droga Krzyżowa, roraty,
rekolekcje, różaniec, majowe, czerwcowe itd. 13. Uczeń ma prawo w ciągu roku szkolnego trzykrotnie
zgłosić brak wiedzy, trzykrotnie brak pracy domowej i trzykrotnie brak
ćwiczenia, lub książki. Po wyczerpaniu limitu każdy następny brak będzie
pociągał za sobą możliwość otrzymania oceny niedostatecznej. 14. Oceny kwalifikacyjne na koniec semestru i roku – wg
skali: • stopień
celujący........................ – 6 • stopień
bardzo dobry................ – 5 • stopień
dobry............................ – 4 • stopień
dostateczny.................. – 3 • stopień
dopuszczający.............. – 2 • stopień
niedostateczny............. – 1 Warunki uzyskania oceny –
wymagania. Ocenę wyższą
może otrzymać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania przypisane ocenom
niższym). Celująca: • uczeń
otrzymał z sprawdzianów i kartkówek ocenę ponad 5,5 • uczeń nie tylko
spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą, ale posiada wiedzę
wykraczającą poza program katechezy, • wyróżnia się
aktywnością w grupie katechetycznej, • aktywnie uczestniczy w życiu małych
grup formacyjnych (stowarzyszenia, ognisko misyjne, kółka różańcowe,
scholia, ministranci), • twórczo
rozwija własne uzdolnienia, • biegle
posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych
i praktycznych, potrafi zastosować je we własnym życiu, służy radą innym,
jest świadkiem wiary, • wypowiada
się logicznie i wyczerpująco na dany temat, • bierze czynny udział w przygotowaniu
liturgii Mszy świętej, w przygotowaniu nabożeństw, misteriów, odpustach
parafialnych, • wyróżnia się
w kształtowaniu postawy: otwartości, służby drugiemu; wartości: wrażliwości
sumienia, uprzejmości, życzliwości; wzrostem duchowości i świadectwem życia, • osiąga
sukcesy w konkursach religijnych lub posiada inne porównywalne osiągnięcia. Bardzo dobra: • uczeń
otrzymał z sprawdzianów i kartkówek ocenę ponad 4,5 • uczeń nie tylko spełnia wymagania na
ocenę dobrą ale ponadto uczeń jest zdyscyplinowany, posiada uzupełniony
zeszyt, potrafi samodzielnie objaśnić i powiązać w całość wiadomości z
programu nauczania, • posiada
biegłą znajomość katechizmu, bierze czynny udział w katechezie, • opanował pełny zakres wiedzy i
umiejętności określonych programem katechezy w danej klasie, • sprawnie
posługuje się zdobytymi wiadomościami, • chętnie i
regularnie uczestniczy w katechezie, • zachowuje
szacunek dla „świętych” przedmiotów, miejsc i znaków religijnych, • chętnie uczestniczy w życiu parafii
(liturgia, rekolekcje, odpust, przedstawienia itp.), • potrafi
zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych
sytuacjach, •
przejawia postawę apostolską, wyrażając na zewnątrz swoją wiarę. Dobra: • uczeń otrzymał
z sprawdzianów i kartkówek ocenę ponad 3,5 • uczeń nie tylko spełnia wymagania na
ocenę dostateczną , ale ponadto uczeń posiada uzupełniony zeszyt, potrafi
odpowiedzieć samodzielnie na wszystkie pytania związane z tematem katechezy,
posiada znajomość katechizmu, przejawia aktywność na zajęciach, • opanował
wiadomości i umiejętności, które pozwalają na rozumienie większości relacji
między elementami wiedzy religijnej, • nie opanował
w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale
opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w minimum
programowym, • zna
podstawowe modlitwy i prawdy wiary, rozumie je i umie wyjaśnić, • dysponuje
dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości, potrafi samodzielnie
odpowiedzieć na pytania związane z tematem katechezy, • zachowuje
szacunek dla „świętych” przedmiotów, miejsc i znaków religijnych, • uzyskuje
stałe, dobre postępy podczas prowadzonych zajęć, • nie
zaniedbuje uczestnictwa w katechezie, do której stara się być przygotowany, • uczestniczy
w rekolekcjach i życiu parafii (czasami). Dostateczna: • uczeń
otrzymał z sprawdzianów i kartkówek ocenę ponad 2,5 • uczeń
prowadzi notatki, wykonuje zadania, potrafi odtworzyć z pamięci wnioski z
lekcji, • opanował
wiadomości i umiejętności umożliwiające zdobywanie dalszej wiedzy, • dysponuje
przeciętną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem, w jego
wiadomościach są luki, • nie wykazuje
większego zainteresowania przedmiotem, •
nieregularnie uczęszcza na katechezę, • wykonanie
zadań przez ucznia budzi zastrzeżenia (np.
niestaranne prowadzenie zeszytu, niewielki brak katechez), • nie bierze
udziału w życiu parafii, w różnych formach duszpasterstwa. Dopuszczająca: • uczeń
otrzymał z sprawdzianów i kartkówek ocenę ponad 1,5 • uczeń jest
obecny na lekcji, słucha, nie przeszkadza w prowadzeniu katechezy, • zdobyte
wiadomości są niewystarczające na uzyskanie przez ucznia ogólnej wiedzy
religijnej, • zna
najbardziej istotne z podstawowych modlitw i prawd wiary • dysponuje
minimalną wiedzą w zakresie materiału przewidzianego programem, w jego
wiadomościach są braki, • proste
zadania o niewielkim stopniu trudności rozwiązuje przy pomocy katechety, • niechętnie
bierze udział w katechezie, • często
opuszcza katechezę, • ma
lekceważący stosunek do przedmiotu i katechety. Niedostateczna: • uczeń otrzymał
z sprawdzianów i kartkówek ocenę poniżej 1,5 • uczeń nie
spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą, • odmawia
wszelkiej współpracy, • ma
lekceważący stosunek do przedmiotu, wiary i katechety, • nie jest w
stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu
trudności, • nie
odzwierciedla znajomości życia chrześcijańskiego (lekceważący stosunek do
Kościoła i religii), • postawa
budzi zastrzeżenia (jest anty świadectwem). |
|
Modlitwy
|
|
O Sulowie |
|
|
kontakt:
|
adres:
|
telefon:
|
|
|
|
Numer konta 98 8717 1048 2003 3001 2479 0001 |